Mindstyle

Oud & nieuw: hoe behaal ik mijn doel?

2014 Lijkt ver achter ons te liggen: 2015 is namelijk al weer een week bezig. De laatste weken van 2014 zijn jij en ik, door middel van ‘Oud & nieuw‘, bezig geweest met het opmaken van de balans: hoe ging het mij het afgelopen jaar? Vanaf nu is het tijd om vooruit te kijken en plannen te maken, om – te proberen – het maximale uit 2015 te halen.
Je hebt dingen losgelaten en dingen meegenomen, maar er zijn vast ook dingen die je graag wilt bereiken. Mijn doelen voor 2015 deelde ik eerder deze week, maar nu komt het moeilijkste gedeelte: het behalen van deze doelen. Het opstellen van de doelen is vaak niet het moeilijkste. Juist het volhouden van je plannen om je doelen te bereiken, blijkt vaak lastig. Het is niet voor niets dat veel mensen eind januari de goede voornemens alweer de deur hebben gewezen. Vandaag geef ik je tips hoe jij je doelen kunt behalen.

Maak je doel haalbaar
We hebben allemaal wel dingen in het leven die we dolgraag zouden willen bereiken, maar die onmogelijk lijken. Een groot doel om naar toe te werken, wat niet gelijk van de een op andere dag zal lukken. Maar dat is absoluut niet erg! Maak kleinere (tussen)doelen om het uit eindelijke doel te kunnen behalen. Wanneer je die kleinere doelen steeds behaald kom je dichterbij je einddoel, maar ze geven je ook een positief gevoel, want je hebt weer een (tussen)doel behaald.
Ik zelf wil dolgraag een happy & healthy lifestyle, dus ik wil ook gaan sporten. Op dit moment sport ik niet, dus zou een doel als ‘7 keer in de week sporten’ voor mij veel te hoog gegrepen zijn en dus niet haalbaar. Ik zou me rot voelen, omdat ik mijn doel niet behaal. Terwijl wanneer ik een kleiner doel wel haal me dat wel een goed gevoel geeft.  ‘Twee keer in de week sporten’ zou dus een beter doel zijn, omdat dat voor mij beter haalbaar is. Wanneer ik dit structureel doe en mijn doel dus heb bereikt, kan ik mijn doel gaan uitbouwen, en zou ik toe kunnen gaan werken naar drie, vier en later vijf keer in de week sporten.

Maak niet teveel nieuwe doelen
Dit sluit aan bij het haalbaar maken van je doelen. Veranderingen zijn vaak moeilijk. Een nieuwe gewoonte – zoals bijvoorbeeld gezonder eten en 2 keer in de week sporten – heeft tijd nodig om zich te ontwikkelen. Als je teveel tegelijk wil veranderen, komt er veel op je af. Het wordt daardoor moeilijker om je gedrag in zijn geheel te veranderen. Werk in stapjes: maak kleinere doelen, die uiteindelijk leiden tot het behalen van je grotere doel.

Intrinsieke motivatie
Ga bij je doelen na: waarom wil ik dit bereiken? Als je een achterliggende reden hebt, die sterk genoeg is, waarom je het doel wilt bereiken, is het veel makkelijker om je doelen na te leven. Kies een doel waar je warm van wordt. Zorg er voor dat het zinvol is voor jou en kies voor doelen waar je zelf invloed op kunt uitoefenen. Doe het dus voor jezelf, omdat het jou iets belangrijks oplevert.

Maak je doel specifiek
Vaak zijn doelen – goede voornemens – vaag geformuleerd. ‘Ik wil meer gaan sporten.’ Maar wat is dan meer? Ik bedoel, ik sport nu helemaal niet, dus een kwartier sporten zou al meer zijn. Maak je doel specifiek. Bijvoorbeeld: ‘Ik ga 2 keer in de week één uur sporten.’ Op die manier is je doel geen vaag voornemen meer, maar wordt het echt een meetbaar doel, waar je naar kunt streven en bovenal kunt behalen.

Deel je doel
Het delen van hetgeen wat je wilt bereiken – je doelen – zet je in beweging. Je neemt je eigen doelen namelijk serieuzer wanneer anderen er van op de hoogte zijn. En het vergroot de kans op succes om je doelen te behalen. Het delen van doelen stelt anderen in staat jou te helpen bij het nakomen van je eigen beloftes en kunnen je motiveren. Ook is het zo dat je anderen niet wil teleurstellen, dus ga je aan de slag: je gaat ervoor!

Maak je doel zichtbaar
Door je doel zichtbaar te maken – dit hoeft niet pontificaal in de woonkamer – word je bewuster van je doel. Doordat je jouw doel regelmatig ziet, wordt je geconfronteerd met jouw doelen. Het regelmatig ‘zien’ van jouw specifieke doelen, kan ervoor zorgen dat je er in gaat geloven en ze dus op een bepaalde manier naar je ‘toetrekt’.
Je zou je doel bijvoorbeeld zichtbaar kunnen maken door het maken van een vision board – daar komt volgende week een artikel over – maar je kunt ze natuurlijk ook gewoon opschrijven. Daar kun je deze printable voor gebruiken. Door op de vakjes post-its te plakken kun je je doelen ook weer gemakkelijk wijzigen. Zo kun je ook gemakkelijke wekelijkse en maandelijkse doelen maken, die je aan het eind van die periode weer gemakkelijk kunt veranderden door de post-its te wijzigen.

Hopelijk heb je iets aan deze tips gehad. Ik wens je veel succes bij het behalen van je doelen. Het gaat je vast lukken, je kunt het <3.

Dit vind je misschien ook leuk

Laat een reactie achter

5 reacties

  • Reply
    Amy
    januari 8, 2015 at 9:53 am

    Leuk lijstje Evelien en we zitten enorm op een lijn, haha! Ik deelde ook zo’n lijstje afgelopen week dus nu kunnen die goede voornemens en doelen zeker niet meer mislukken! 😀

  • Reply
    Denise
    januari 8, 2015 at 10:13 am

    Wat een mooie lijst! <3

  • Reply
    Sanae
    januari 8, 2015 at 10:31 am

    Handige tips! Ik heb af en toe wel een duwtje in de rug nodig!

  • Reply
    Nina Simplynspecial
    januari 8, 2015 at 8:08 pm

    Handige tips geef je! Kun je zeker wat mee. Mijn doelen zijn misschien niet echt doelen, omdat je niet echt concreet kunt maken en daardoor ook niet kan meten. Wat ik wil in 2015 is gewoon meer genieten, minder piekeren. I can & I will !

  • Reply
    bymarlayne
    januari 12, 2015 at 6:32 pm

    Handige tips!