Mindstyle

Omgaan met stress

De laatste tijd ben ik meer bezig met mindstyle. Ik ben me er meer in gaan verdiepen, lees er veel over en volg op dit moment een cursus mindfulness. Omdat ik er zo mee bezig ben en het zelf zo leuk en interessant vind, lijkt het me leuk om vanaf nu ook mindstyle gerelateerde artikelen op Livelifelovely te posten. Ik hoop dat jullie het net zo leuk en interessant vinden als ikVandaag trap ik af met een artikel over omgaan met stress.

’s Ochtends vroeg opstaan, in de spits met het OV, je fiets of auto naar school of je werk, deadlines die je moet halen, het leren van je tentamens en intussen ook nog je sociale leven bijhouden. We zijn allemaal druk, druk, druk en dat levert ook wel eens stress op. Het hoort er helaas bij, maar zeg nou zelf; wie vind het leuk het gevoel te hebben niet aan bepaalde eisen te kunnen voldoen? Want dat is wat stress is. Een gestrest gevoel is jouw reactie op een bepaalde situatie, waarvan jij het gevoel hebt die niet te kunnen ‘handelen’. Toch blijkt vaak achteraf dat je genoeg in je mars hebt om met de situatie om te gaan. Alleen ontbrak het aan vertrouwen. Wanneer je meer zelfvertrouwen hebt, ben je beter bestand tegen stress. Maar alsnog kun je dan stress ervaren. Tijd om manieren om met stress te dealen – ook wel copingtechnieken genoemd –  met je te delen.

Zorg goed voor jezelf
Door voldoende te slapen, te bewegen – ga lekker sporten – en gezond te eten, kun je stress vermijden. Het zorgt namelijk voor meer energie. Probeer niet te snaaien om het stressgevoel te verlichten. Dit werkt namelijk averechts.

Erken
Erken dat je in de stress zit. Dat is lastig, maar het is juist goed je bewust te worden van wat er mis is en wat er anders kan. Kijk eens naar jouw houding in de situatie in plaats van naar de aard van het probleem. Je eigen gedachten gaan vaak met je aan de haal. Negatieve gedachten over jezelf (‘ik ben dom’ of ‘dit lukt me nooit’) helpen niet bij het omgaan met de situatie, ze belemmeren je.
Met de professionele hulp, die ik heb gekregen, heb ik veel gewerkt aan het erkennen van situaties, kijken naar mijn houding en wat er anders kan. Dat heeft me veel inzicht gegeven in situaties die zijn geweest, maar ook die nog kunnen komen en hoe ik daar nu op kan reageren.

Plannen
Plannen, organiseren, lijstjes maken. Ik ben er gek op en het helpt mij enorm bij – het verminderen van – stress. Maak een lijstje met wat je allemaal moet doen en wees hierbij wel realistisch – wat is haalbaar? En wanneer je een punt van je lijstje af mag strepen geeft dat een heerlijk gevoel – een soort beloning.
Plan ook me-time. Vaak vergeet je dit in een stressvolle, drukke periode, maar ontspannen helpt juist heel goed bij het verminderen van stress. Yoga, sporten, een wandeling maken, film kijken, lezen, zijn allemaal dingen die je kunt doen, waarna je je een stuk relaxter zal voelen.

Loslaten
Zo moeilijk, maar wel erg belangrijk is loslaten. Wanneer je niet kunt loslaten ben je constant bezig met dingen die wellicht helemaal jouw probleem niet zijn of die je niet meer terug kunt draaien. Probeer het te laten gaan, want er is toch niets meer aan te doen. Volgende keer beter. Vergeef jezelf voor de fouten die je hebt gemaakt en vergeef ook anderen.


Bron

Je hoofd leegmaken
Piekeren is een grote valkuil, ook van mij. Ik kan over veel dingen maar blijven malen en me enorm druk maken. Hierdoor wordt ook weer stress opgebouwd. Niet goed dus! Het is dus belangrijk om je hoofd leeg te maken. Inmiddels weet ik van mezelf hoe ik dat kan doen. Zelf ga ik graag lezen, een stukje wandelen of met iemand praten. Maar je kun natuurlijk ook sporten, koken, DIY’en of één van de andere duizend mogelijkheden. Zo lang jouw hoofd er maar leeg van wordt.

Stop negatieve gedachten en creëer andere gedachten
Om nog even door te gaan op het vorige punt; vaak zijn de gedachten die door je hoofd spoken, in een stressmoment, negatief. En negatieve gedachten voeden stress. Ontdek dus welke gedachten je stressgevoelens veroorzaken en in stand houden en bekijk of ze wel kloppen.
De stap die daarna komt is om andere gedachten te krijgen. Welke gedachten zou je liever willen hebben, op zo`n moment? Schrijf die ergens op en ga daar mee aan de slag. Dit vergt oefening, maar wanneer er dan een stressmoment toeslaat, wordt het steeds makkelijker die gedachten ook daadwerkelijk te hebben.

Reageer je niet af
Het probleem negeren, doen alsof het er niet is of jezelf afreageren op anderen, kun je beter niet doen. Geloof me. Ik heb me veel afgereageerd op anderen met veel spijt en nog meer stress en verdriet tot gevolg. Richt je op andere manieren om met de stress om te gaan. Dat geeft je uiteindelijk een veel positiever gevoel!

Ga aan de slag met jezelf
De stress die ik voelde in mijn dip, van de afgelopen maanden, kwam voort uit mijn onzekerheid. Ik werk hard om mijn onzekerheden aan te pakken en merk dat dit zijn vruchten afwerpt: meer zelfvertrouwen en minder stress.

Tot slot
Tot bepaalde hoogte kan stress ook nuttig zijn. Gezonde stress (spanning) maakt je namelijk extra alert, geconcentreerd en efficiënt.

Ik ben benieuwd wat jullie van mijn eerste mindstyle artikel vinden. Laat dus zeker even een reactie achter! Succes met de tentamens die voor de deur staan en niet teveel stressen! X Evelien

 

 

Dit vind je misschien ook leuk

Laat een reactie achter

24 reacties

  • Reply
    Lieke
    oktober 13, 2014 at 12:57 pm

    Mooi artikel Eef!
    En zeker een artikel waar ik iets mee kan. Stress en negatieve gedachten komen zo snel om de hoek kijken als ik n dagje thuiszit. Gelukkig zie ik dat ik de meeste tips al uitvoer, maar loslaten blijft moeilijk.
    Ben benieuwd naar je volgende blog! Xx

  • Reply
    Manon
    oktober 13, 2014 at 2:56 pm

    heel erg fijn om te lezen, hier heb ik zeker wat aan

  • Reply
    Malou
    oktober 13, 2014 at 4:20 pm

    Handige tips!
    Zelf ben ik eigenlijk niet zo snel gestresst 🙂

  • Reply
    Madeleine
    oktober 13, 2014 at 5:03 pm

    Fijne tips 🙂

  • Reply
    Nicky
    oktober 13, 2014 at 6:09 pm

    Goede artikel en nuttige tips. Zeker vaker schrijven zo’n mindstyle artikel.

  • Reply
    Loïs
    oktober 13, 2014 at 7:22 pm

    Ik heb altijd mega veel stress! Goed artikel!

    Liefs,
    http://www.loisblog.com

  • Reply
    Anouk
    oktober 13, 2014 at 9:20 pm

    Wat een nuttige/handige tips!

  • Reply
    Cynthiiaa
    oktober 14, 2014 at 3:52 am

    Plannen en je hoofd leegmaken, maar ook goed voor jezelf blijven zorgen is inderdaad de key om wat te ontspannen. Zelf ga ik dan ook het liefst hardlopen of even gamen, shoppen, uitgaan of ik doe totaal iets anders en dan neemt het weer af. Stress is rot, maar ik denk niet dat ik zonder kan leven. :$

  • Reply
    Lillie
    oktober 14, 2014 at 2:22 pm

    Wat een mooi artikel! Ik gebruik dans om even volledig te onspannen of ik maak een lange wandeling. Maar ik voel nog al te vaak dat stress de bovenhand neemt in mijn (foute) beslissingen.

  • Reply
    Judith
    oktober 14, 2014 at 3:55 pm

    Handige tips! Gezonder eten werkt echt, ik merk het sinds een paar dagen! XO

  • Reply
    Zoë-Amber
    oktober 14, 2014 at 4:40 pm

    Ik weet niet in hoeverre echte stresskippen nog te redden zijn – maar dit is echt wel een goede poging :)!

    Leuke blog heb je!

  • Reply
    Infinity
    oktober 14, 2014 at 5:23 pm

    Handige tips
    Ik kan ze wel gebruiken …

    Liefs,
    Eva

  • Reply
    Lisa
    oktober 14, 2014 at 5:31 pm

    Goed artikel Evelien! Ga zo door zou ik zeggen! Xxx

  • Reply
    Masja
    oktober 14, 2014 at 6:43 pm

    Wow wat een fijne post, net wat ik nodig had! Als ik geen planning maak, denk ik alsmaar aan alles dat nog gedaan moet worden.. Ik kan echt een neuroot zijn haha :p

    My Makeup Mémoire

  • Reply
    Kirsty
    oktober 14, 2014 at 6:56 pm

    Heel fijn om te lezen! Ik ben zelf vrij snel gestressed, maar ik leer er wel steeds beter mee omgaan. Zo ben ik 9 van de 10 keer gestressed omdat ik perfectionistisch ben, maar daarnaast ook heel ongeduldig. Dan wil ik in een hele korte tijd heel veel dingen perfect doen. Dat ik nu weet waarom ik zo snel stress krijg scheelt wel heel erg in het bestrijden van de stress.

  • Reply
    Esther
    oktober 14, 2014 at 7:44 pm

    Heel mooi geschreven! Deze stresskip zal er zeker wat aan hebben (:

  • Reply
    Sara - Window On My Wardrobe
    oktober 14, 2014 at 10:04 pm

    Hele fijne tips, deze ga ik zeker opslaan!

    X Sara

  • Reply
    Michaela
    oktober 15, 2014 at 3:12 pm

    Heel handig artikel! Vooral tijdens mijn tentamenperiode kan ik deze tips goed gebruiken!

  • Reply
    Aurelie
    oktober 15, 2014 at 5:02 pm

    Handig artikel! Ik heb de laatste tijd ook heel wat stress door mijn studie dus misschien moet ik eens proberen om een aantal van jouw tips toe te passen.

  • Reply
    Sas
    oktober 16, 2014 at 7:57 pm

    Goede tips! Stress is soms zo vervelend. Dat loslaten is inderdaad moeilijk

  • Reply
    Klaartje
    oktober 18, 2014 at 10:05 am

    Heel leuk artikel om te lezen!

  • Reply
    Marouchka
    oktober 19, 2014 at 12:02 pm

    Dit is een heel fijn artikel! Ben benieuwd naar de volgende mindstyle gerelateerde artikelen!

  • Reply
    Margriet
    oktober 31, 2014 at 10:30 pm

    Vooral dat loslaten vind ik heel moeilijk. Bedankt voor je tips.

  • Reply
    Kassandra Swiss
    mei 3, 2017 at 11:44 am

    awsome post