Mindstyle

7 Tips om negatieve gedachten te stoppen

We kennen het allemaal wel – denk ik. Je ligt in bed, maar je kunt niet slapen. Je ziet de minuten en uren verstrijken, maar slapen ho maar. Je gedachten blijven maar overuren maken en tot overmaat van ramp ga je je vervolgens druk maken om het feit dat je niet kunt slapen, terwijl je morgen weer moet werken. Je zult dus niet fris en fruitig op je werk verschijnen en je werk niet goed genoeg kunnen doen. Althans dat denk je. Stop deze gedachten! Vandaag ga ik je helpen. Ik geef je tips over wat je kunt doen als je hoofd weer overuren maakt en je geen fijne gedachten hebt.


Stop de strijd
Wanneer je vervelende gedachten hebt, die maar door blijven gaan, is onze eerste reactie om proberen deze gedachten uit te schakelen. Maar wat je aandacht geeft blijft groeien. Hoe meer je vecht tegen deze gedachten en boos bent op jezelf voor het feit dat  je deze gedachten hebt, hoe meer je hun aanwezigheid versterkt. Je voedt deze gedachten juist door er energie aan te geven. Begin dus met het loslaten van deze strijd. Laat de gedachten er gewoon zijn, maar probeer er verder geen energie aan te besteden door er mee te gaan strijden. Zeg tegen jezelf: “Ik ben me ervan bewust dat ik nare gedachten heb nu, maar dat is oké.” Vanuit deze houding – van geen weerstand – kun je een verschuiving creëren zijn.

Geloof niet alles wat je denkt
Wanneer je gevangen zit in je gedachten ga je deze gedachten vaak volledig geloven. Je gaat volledig op in je gedachten, raakt er vervolgens volledig in verstrikt en hebt reacties alsof ze echt zijn. Als je gedachten je iets vertellen over jezelf of je leven, geloof je dat vaak automatisch. In plaats daarvan moet je niet vergeten dat het alleen maar gaat om iets wat je denkt, dat betekent niet dat het waar is. Zeg tegen jezelf: “Ik ben niet deze gedachten” of “Deze gedachten zijn niet de waarheid”..

Observeer je gedachten
Het creëren van ruimte tussen onszelf en onze gedachten laat ons toe om onze gedachten waar te nemen, in plaats van onze gedachten te zijn. Wanneer we kunnen zien wat we denken en naar deze gedachten kunnen kijken alsof we deze van een afstand observeren, creëren we een  nieuw niveau van zelfbewustzijn. Probeer je gedachten eens te zien als bubbels die om je heen zweven, in plaats van in je hoofd. Het zal je helpen je gedachten te ‘observeren’ en ze te los te gaan zien van jezelf. En als deze gedachtenbubbels je niet aan staan, kun je ze weg laten zweven.
Oefen met het bewust worden van je gedachten, in plaats van je gedachten onbewust – op automatische piloot – te laten ‘ratelen’. Het helpt je om de controle terug te krijgen over jouw gedachten, in plaats van dat je gedachten jou gaan beheersen.

Oordeel niet
Waarschijnlijk beoordeel je jezelf voor het hebben van deze gedachten, wat het natuurlijk alleen maar erger maakt. Elke gedachte is slechts een gedachte. Het is gewoon iets dat door onze geest flitst. Maar het zijn wij die beslissen of een gedachte slecht is, het als negatief bestempelen en er een betekenis aan geven. En velen van ons gaan nog een stap verder door ook zichzelf te beoordelen en gaan zich slecht voelen, omdat zij op deze manier denken. Probeer het te accepteren – oefen hiermee. Je doet niets verkeerd en op deze manier denken betekent niet dat er iets mis met je is. Laat deze domme kleine gedachten je niet in de weg staan om jezelf lief te hebben en jezelf te accepteren.

Laat het zijn
Vaak ga je allerlei manieren proberen om je gedachten los te kunnen laten. Je gaat lezen, film kijken, schrijft het op of gaat misschien wel sporten. Maar soms kan het ook helpen om even ‘niets te doen’ en het gewoon even te laten gebeuren. Ga bijvoorbeeld op de vloeren liggen, – klinkt misschien raar, maar toch – staar naar het plafond en laat je gedachten gewoon toe. Wanneer je je blik op één punt richt, zal je merken dat je gedachten vanzelf zullen kalmeren, minder worden en je innerlijke strijd zal wegebben.

Geef aandacht aan je innerlijke zelf
Breng je aandacht naar binnen en ben je bewust van de energie in je lichaam. Zelfs alleen maar het hebben van de intentie om jezelf te verbinden met je innerlijke energie, zorgt ervoor dat er iets verandert. Het verandert je focus. Het brengt je in een ander bewustzijn. Deze oefening haalt je uit je gedachten en brengt je in verband met een ander – dieper – deel van jezelf, het opent je. Het vergt wat oefening in het begin, maar het geeft je een heerlijk gevoel als je kunt ervaren dat je zo veel meer bent dan je gedachten en je fysieke lichaam.

Ik kan het ook positief zien
Het is belangrijk om te erkennen dat de gekke gedachten die door ons hoofd spoken afstammen van een bepaalde angst. Ze geven ons het gevoel dat we niet genoeg hebben of niet goed genoeg zijn. Maar onthoud: ze zijn niet de waarheid. Als je merkt dat je gedachten je weer overnemen kun je denken: “Ik kan het positief zien in plaats van het hebben van deze gedachten.” Deze zin geeft aan dat je een keuze hebt. Als ik het tegen mezelf zeg, ben ik niet altijd in staat om me positief te voelen of  positieve gedachten te hebben, maar het doorbreekt zeker het patroon van de nare gedachten. Het laat me namelijk afvragen waarom ik op deze manier denk, want als ik echt  zou willen dan  kan ik ‘eenvoudig’ kiezen voor positiviteit en er klaar mee zijn.

Wat doe jij wanneer je negatieve gedachten hebt?

Dit vind je misschien ook leuk

Laat een reactie achter

20 reacties

  • Reply
    Eilish (artisticstateofmind)
    mei 18, 2015 at 3:23 pm

    Super fijne tipa. En eigenlijk weet ik ook wel dat het zo ook kan. Maar op het moment zelf is dat super moeilijk!

  • Reply
    Manon
    mei 18, 2015 at 3:34 pm

    Fijne tips, alleen heel erg moeilijk! Ik denk heel vaak negatief over van alles en nog wat , ik weet dat dat wel erg is

  • Reply
    Lieke
    mei 18, 2015 at 4:46 pm

    Dit artikel is heel herkenbaar! Zeker met een beetje stress of als ik onzeker ben kan/kon ik uren liggen malen. Ik heb geleerd om ‘stop’ te zeggen tegen deze gedachten en op mn ademhaling te letten. Het was moeilijk, maar nu lukt het en lig ik snel te slapen. 🙂

  • Reply
    Inge
    mei 18, 2015 at 6:00 pm

    Wat een fijn en uitgebreid artikel heb je geschreven. Ik worstel hier helaas zelf mee en probeer de gedachten vooral los te laten. “Oké, het zal allemaal wel, maar ik ga nu eerst slapen. Morgen kijk ik er weer met energie naar.” Op deze manier verban ik ze niet meteen uit mijn hoofd (als iemand daar een oplossing voor weet, graag!) maar stel ik prioriteiten.

  • Reply
    Mariëlle
    mei 18, 2015 at 6:49 pm

    Heel mooi artikel, soms voel je je echt even down en daar wil je natuurlijk snel bovenop komen!

  • Reply
    Amy
    mei 18, 2015 at 7:16 pm

    Wat een fijne tips Evelien! Vooral ’s nachts als je wakker ligt zijn negatieve gedachten soms sterker dan overdag.. en daar gaat je slaap. Deze tips ga ik zeker meenemen!

  • Reply
    evelien
    mei 18, 2015 at 7:21 pm

    Wauw wat een goed artikel, negatieve gedachten kunnen zo vervelend zijn. Ik probeer altijd te denken: is het nodig om hier over druk te maken? Of aan te irriteren. En meestal is het antwoord nee 🙂

    Liefs! Evelien

  • Reply
    Elsbet | La Vie Pure
    mei 18, 2015 at 9:35 pm

    Wat een fijn lijstje tips ♥

  • Reply
    Anita | mindjoy
    mei 18, 2015 at 10:04 pm

    Wat een hele mooie bruikbare tips! Ik probeer als het te erg is ze op te schrijven en vooral net voor het slapen gaan is het vaak het ergst. Ik zorg dan ook altijd voor een notitieboekje naast mijn bed.

  • Reply
    Aurélie - lovelifelovefashion
    mei 19, 2015 at 8:56 am

    Hihi best wel goede tips! 😀 Meestal probeer ik dingen positief te bekijken maar tjah, je kan zo van die momenten hebben ^^

    x Aurélie

  • Reply
    Kim
    mei 19, 2015 at 2:33 pm

    Heel herkenbaar. Ik merk dat ik ’s nachts zoveel meer pieker dan overdag. De volgende ochtend kan ik het allemaal relativeren maar ’s nachts zit ik bijvoorbeeld de hele tijd nu.nl te refreshen om te kijken of het vliegtuig van mijn vriend al is neergestort (en nu lach ik mezelf uit, haha).
    Mooie tips!

  • Reply
    Linda
    mei 19, 2015 at 8:27 pm

    Goede tips! Ik probeer het dan ook altijd positief in te zien of ik denk er juist zo nonchalant mogelijk over, ik vraag mezelf af, wat maakt het nou eigenlijk echt uit?? en meestal denk ik dan, het valt ook wel mee 😉

  • Reply
    Kaylee Roxanne
    mei 19, 2015 at 10:37 pm

    Wat een goede tips zeg. Ik blijf soms ook even hangen in vervelende gedachtes, maar heb geleerd dat je er inderdaad niet tegenin moet gaan. Gewoon bij jezelf denken: ik accepteer deze spinsels en ga er verder niet op in. Dat helpt ook een stuk beter bij het in slaap vallen! Wat fijn dat je zo’n artikel kan schrijven dat herkenbaar is voor veel mensen.

  • Reply
    Monique | WritingMonique
    mei 23, 2015 at 5:39 pm

    Heel herkenbaar en het is zo frustrerend. Fantastische tips! Vaak wanneer je de gedachten accepteert, en de strijd opgeeft, gaan de gedachten eerder weg. Zo min mogelijk aandacht aan besteden inderdaad.

  • Reply
    Florentine
    mei 24, 2015 at 5:56 pm

    Wat een leuk artikel en fijne tips!!! ❁

  • Reply
    Sas
    mei 25, 2015 at 8:58 am

    Wat een fijne tips en punten heb je hier beschreven. En vind het een erg toffe foto aan het begin van dit artikel haha! Vooral laat het zijn ben ik zeker mee aan het werk gegaan

  • Reply
    Claudia
    mei 25, 2015 at 3:04 pm

    Hier had ik vroeger zoveel last van. Dan kon ik echt uren wakker liggen en mezelf opvreten dat ik echt moest slapen. Mijn ultieme tip is om dingen uit te spreken. Ik praat altijd met mijn vriend voor ik ga slapen en dan zijn alle gedachten uit mijn koppie. Dan kan ik heerlijk slapen.

  • Reply
    Kim | Kimsbloglife
    mei 28, 2015 at 8:17 pm

    Hele goeie tips! Gebaseerd op het ACT-model? 🙂 Ik geef momenteel mee groepstherapie gebaseerd op dit model op stage 🙂

  • Reply
    Griet
    mei 29, 2015 at 2:44 pm

    Heel fijne tips! Ik kan negatieve gedachten al iets beter loslaten dan vroeger, maar soms blijft het moeilijk

  • Reply
    Vivian
    juni 3, 2015 at 7:44 pm

    Fijne tips! Vooral het positieve vind ik belangrijk: ik probeer uit zelfkritiek altijd weer dingen over mezelf te leren en dat maakt het meteen positief.