Mindstyle

6 Tips voor als je niet lekker in je vel zit

Herfst

Ik denk dat iedereen wel eens niet zo lekker in zijn – haar – vel zit. Soms is dat gevoel zo weer weg, de andere keer duurt het langer. Begin dit jaar zat ik niet lekker in mijn vel. Onzekerheid en paniekaanvallen zorgden voor veel verdrietige momenten en het feit dat ik niet vaak meer naar mensen toe durfde.
Tijdens mijn dip heb ik met veel mensen gepraat. Familie, vrienden, maar ook met  professionele mensen. Ook heb ik veel gelezen over het omgaan met stress, dipjes, het creëren van een happy life en mindfullness. Hier heb ik veel van geleerd, waardoor het nu weer een stuk beter met me gaat (gelukkig!), maar ik heb ook nog veel te leren. Toch wil ik vandaag een aantal tips met je delen voor wanneer je niet zo lekker in je vel zit. Ik ben geen psycholoog o.i.d., maar deel tips vanuit mijn eigen ervaring.

Stop negatieve gedachten en creëer andere gedachten
Mensen ontwikkelen een manier waarop ze naar zichzelf, anderen, en de wereld kijken. Dit gebeurt automatisch. De ene persoon kijkt negatiever tegen dingen aan dan een ander. En het vervelende is dat negatieve gevoelens of gedachten altijd langer blijven hangen dan een positief gevoel. Wanneer je vaak negatieve gedachten hebt, doe je er goed aan deze eens goed te bekijken. Vraag je zelf op zo`n moment – als je je rot voelt – eens af: welke gedachten zorgen er voor dat ik me zo voel? Zijn deze gedachten wel juist, of zou het ook anders in elkaar kunnen zitten? Kan ik er anders naar kijken, zodat ik me beter ga voelen? Vaak helpt je dit om in te zien dat je gedachten niet per se kloppen en positiever te gaan denken.
Vaak gaat negativiteit gepaard met onzekerheid en het stellen van hoge eisen aan jezelf. Ook deze kun je op bovenstaande manier ontdekken en proberen om te vormen tot optimistische gedachten.

Omgaan met stress
Ook stress kan er voor zorgen dat je niet zo lekker in je vel zit. Je hebt het druk en je moet die toetsen écht leren, maar wil ook graag even tijd voor jezelf. Een planning kan dan zeker helpen. Maak een lijstje met wat je allemaal moet doen en wees hierbij wel realistisch – wat is haalbaar? En wanneer je een punt van je lijstje af mag strepen geeft dat een heerlijk gevoel – een soort beloning.
Plan ook me-time. Vaak vergeet je dit in een stressvolle, drukke periode, maar ontspannen helpt juist heel goed bij het verminderen van stress.
Deze tip en ook andere tips vind je terug in mijn blogpost over omgaan met stress.

Succeservaringen opdoen
Het leven bestaat niet uit alleen maar dingen die je – in jouw ogen – niet kunt. Ga dus ook opzoek naar dingen waarvan jij vindt dat je er goed in bent of waar je blij van wordt. Dit soort bezigheden geven je een positief gevoel, waardoor je humeur verbeterd en je een succeservaring opdoet. Hierdoor wordt je zelfvertrouwen weer vergroot.

Praat met mensen die je vertrouwt
Er met iemand over praten is natuurlijk ook een goed idee. Toen ik in mijn dip zat, schaamde ik me vooral en durfde ik er in eerste instantie niet over te praten. Uiteindelijk heb ik dit wel gedaan, wat me erg heeft geholpen. Op die manier wist ik dat ik er niet alleen voor stond, kregen mensen begrip voor mijn situatie – wanneer ik bijvoorbeeld niet op bezoek kwam, omdat het even teveel was – en konden ze me helpen. Bovendien luchtte op, omdat ik niet alles meer voor mezelf hield.

Beweeg
Ook bewegen helpt. Door lichaamsbeweging komen er stofjes vrij die je een blij en positief gevoel geven. Je hoeft echt geen halve marathon te gaan rennen; een rondje fietsen, stuk wandelen of dansen door het huis zijn ook goede opties!

Accepteren
Toch zul je je af en toe rot voelen en niet zo lekker in je vel zitten. Accepteer dit. Kruip lekker op de bank met een dekentje, een kop warme chocolade melk, een goed boek of fijne serie en verwen jezelf. Je mag jezelf af en toe best even zielig vinden en jezelf pamperen, maar doe dit niet te vaak. Op langere termijn voel je je hierdoor niet beter, maar kan het je dip juist verergeren. Toch kan het fijn zijn even me-time in te plannen, waardoor je vervolgens vol goede moed weer aan de slag kunt om – met behulp van bovenstaande tips – jezelf uit je dip te trekken.

Tot slot
Ik wil echt benadrukken dat je jezelf niet hoeft te schamen wanneer je niet lekker in je vel zit! Praat er over, het kan je helpen om verder te komen en het levert zeker een luisterend oor, een schouder om op te huilen, een dikke knuffel en begrip op. En dat zijn heel wat dingen die je op dat moment goed kunt gebruiken en die heel waardevol zijn.

Ik hoop dat je wat aan mijn tips hebt gehad! Wanneer je vragen en/of opmerkingen hebt, mag je die bij de reacties plaatsen, maar je kunt natuurlijk ook mailen. X Evelien

Dit vind je misschien ook leuk

Laat een reactie achter

14 reacties

  • Reply
    monique
    november 6, 2014 at 11:18 am

    Wat een mooi artikel! Geweldige tips!

  • Reply
    Manon
    november 6, 2014 at 11:22 am

    hele fijne tips! Alhoewel het accepteren wel moeilijk is

  • Reply
    Joost
    november 6, 2014 at 11:26 am

    Mooi artikel 🙂

  • Reply
    Madeleine
    november 6, 2014 at 7:55 pm

    Mooi artikel!!!! 🙂 Het kost soms echt wat tijd. Ik krabbel eindelijk weer op 🙂

  • Reply
    sam
    november 7, 2014 at 10:04 am

    Goeie tips! Als ik niet lekker in m’n vel zit hang ik zoveel mogelijk thuis met chocolade 🙂

  • Reply
    Sas
    november 7, 2014 at 1:31 pm

    Fijn artikel met zeker wat fijne tips 🙂

  • Reply
    Lieke
    november 7, 2014 at 1:33 pm

    Wat een fijn artikel weer!
    Ik ben zo trots op de groei die je de afgelopen tijd hebt gemaakt en vind het super dat je je tips deelt. Keep on going!

    • Reply
      Shanti
      november 7, 2014 at 8:44 pm

      En ik ook! Hier heb ik niks meer aan toe te voegen 😉

  • Reply
    Anouk
    november 7, 2014 at 2:26 pm

    Wat een fijn artikel! Omgaan met stress is voor mij een heel belangrijk punt! xo

  • Reply
    Amy
    november 7, 2014 at 9:45 pm

    Ik vind dit een heel mooi en krachtig artikel. Herken namelijk enorm wat je vertelt over je dip omdat het lijkt op wat ik ooit doormaakte. Hoge eisen stellen aan jezelf is vaak een van de belangrijke factoren in zo’n situatie. Accepteren dat het niet altijd 100% kan en momentjes voor jezelf zijn dan zó belangrijk!

    • Reply
      Evelien
      november 8, 2014 at 12:53 pm

      Dankjewel! Wat een lieve reactie <3

  • Reply
    Rosie
    november 10, 2014 at 8:25 am

    Super dat je je weer een stuk beter voelt! Fijne tips geef je, tips die ik ook altijd aan mijn cliënten geef als het een beetje tegenzit. En daarnaast, soms heb ik ze zelf ook nodig hoor ;-)!

    Liefs! X

  • Reply
    Simone
    november 10, 2014 at 5:03 pm

    Wat een mooi artikel. Ik herken het wel, van toen ik nog depressief was. Das al lang geleden, maar ik ben wel erg gevoelig voor een winterdip. En dan komen dit soort tips ook goed van pas.

  • Reply
    Lexi Lavi
    november 12, 2014 at 4:07 pm

    Mooi artikel, doet me denken aan mijn hele reis die ik al door heb gemaakt… toch wel moeilijke tiener- en twintiger jaren gehad… maar kom er elke dag sterker uit. Met momenten moet je je weer even bijsturen, want idd negatieve gedachten blijven langer plakken. En een rondje fietsen helpt mij om weer op een goed idee te komen 🙂