Lifestyle Mindstyle

15 Tips voor een betere nachtrust

IMG_5553.2

Ik ben altijd al een slaapkop geweest. Ik vind het heerlijk om vroeg naar bed te gaan. Sterker nog, ik heb het ook echt nodig, anders ben ik de volgende dag niet te genieten. Vroeger sliep ik ook graag uit, inmiddels kan ik dat niet echt meer en vind ik het ook niet erg om op tijd uit bed te gaan. Zo heb ik nog wat aan mijn dag. Door de weeks ga ik dan ook om 22:00 uur naar bed. Helaas merk ik de laatste tijd dat ik niet meer zo gemakkelijk in slaap kom, omdat ik nog over allerlei dingen – werk – na lig te denken. Daarom doe ik de laatste tijd wat ontspannende dingen, zodat ik gemakkelijker in slaap kom. Vandaag deel ik een aantal van die tips en nog wat andere, om beter in slaap te komen, met je.

Leg je apparaten aan de kant of zet ze uit
Probeer een half uur tot een uur voordat je gaat slapen geen televisie meer te kijken en leg ook je telefoon, tablet of laptop aan de kant. Die dingen zorgen er namelijk voor dat je hersencellen weer geprikkeld worden, terwijl je hoofd juist tot rust moet komen als je in bed ligt. Bovendien ga je later slapen als je eerst dat tv programma af wilt kijken, omdat je nu al de helft hebt gezien of alle sociale media eerst afgaat, voordat je in slaap valt. Maar ook het licht van de apparaten heeft invloed op je slaap. Het licht onderdrukt namelijk het slaaphormoon melatonine. Hoe moeilijk het ook is, probeer voortaan je telefoon op tijd aan de kant te leggen. Zo hou je wel tijd over om bijvoorbeeld een boek te lezen.

Creëer een bedtijdroutine om vast in de relaxmodus te komen
Een bedtijdroutine zorgt ervoor dat je kalmeert en klaar bent om naar bed te gaan. Ikzelf heb een hele routine voor ik naar bed ga. Dennis moet er regelmatig om lachen, maar mij helpt het om te ontspannen en met een gerust hart naar bed te gaan.

Geniet van een lekker kopje warme kruidenthee
Thee kan heel ontspannend zijn. Zeker nu de nachten kouder beginnen te worden is het heerlijk om voor het slapen gaan nog wat thee te drinken. Zo ben je lekker warm voordat je in bed kruipt.

Creëer en houd vast aan een speciaal slaapschema
Wanneer je een slaapschema hebt en je hieraan vasthoudt, komt je lichaam in een ritme en geeft je biologische klok vanzelf aan wanneer het bedtijd is.

Luister naar ontspannende apps of video’s
Tegenwoordig zijn er ontzettend veel apps om mee te ontspannen, maar ook luisterboeken kunnen heel ontspannend zijn voor het slapengaan. Sommige mensen vinden het ook fijn om met een ASMRvideo in slaap te vallen. Probeer dan wel alleen te luisteren en niet te kijken, want het scherm van je tablet houdt je wakker.

Doe ademhalingsoefeningen
Ademhalingsoefeningen kunnen ervoor zorgen dat je beter ontspant voor het slapengaan. Een bekende is de 4-7-8 ademhalingsoefening. Je ademt vier tellen in door je neus, houd je adem zeven tellen vast en blaast in acht tellen uit door je mond. Je zult merken dat je hartslag omlaag gaat en je meer ontspant.

Creëer een rustige en fijne sfeer in je slaapkamer
Een rustige omgeving zorgt ervoor dat je zelf ook rustig kan worden. Zorg er ook voor dat de temperatuur aangenaam is in je slaapkamer. Zet eventueel een ventilator neer voor koele lucht of leg een kruik in je bed, om je voeten aan op te warmen. In slaap proberen te vallen met koude voeten is namelijk onmogelijk, volgens mij.

Vermijd cafeïne
Probeer zo min mogelijk cafeïne tot je te nemen zo`n 4 uur voordat je gaat slapen.
Cafeïne kan er namelijk voor zorgen dat je wakker blijft en dat wil je natuurlijk niet.

Doe wat lichte rek- en strekoefeningen of yoga voor het slapen gaan
Ik vind yoga heerlijk om te doen en ik zou eigenlijk wel yogales willen. Het werkt ontzettend ontspannend, ideaal voor het slapengaan.

Neem een ​​lekker warm bad
Een warm bad zorgt ervoor dat je kunt ontspannen, maar ook gelijk lekker warm bent, voordat je in bed kruipt. Als je het koud hebt, val je namelijk minder gemakkelijk in slaap. Gooi wat ontspannende geuren in je bad, zoals lavendel of kamille, om nog meer zen te worden.

Lees een hoofdstuk of twee uit een boek
Lezen is de perfecte manier om te ontspannen voor het slapengaan. Helaas is het soms wel lastig om het boek weg te leggen. Kies dus een boek wat je wel goed weg kunt leggen, zoals een boek met allerlei korte verhaaltjes. Op die manier word je niet vlak voor het slapengaan in een verhaal gezogen, wat je niet meer weg wilt leggen.

Schrijf gedachten op
Ik lig regelmatig in bed na te denken over van alles en nog wat. Dit houdt me helaas ook wakker. Ik schrijf daarom graag mijn gedachten op, zodat ik ze kwijt ben en lekker kan gaan slapen.

Gebruik een slaapmasker
Als je last hebt van licht en dit je wakker houdt, kun je een slaapmasker gebruiken. Dit zorgt ervoor dat het lekker donker wordt.

Trek een fijne pyjama aan
Een strakke pyjama die opkruipt of juist een pyjama die afzakt, is niet fijn. Zorg voor een pyjama met een fijne stof die lekker meebeweegt gedurende jouw slaap.

Last, maar zeker not least: zorg voor een goed bed
Een goed bed is ook heel belangrijk. Wanneer je geen goed bed hebt, kun je lichamelijk klachten krijgen. Helemaal niet fijn en dit kan ook weer je nachtrust verstoren. Zorg dus voor een goed bed met een goede lattenbodem, matras en kussen. Tegenwoordig kun je dit soort spullen zelfs online bestellen.

Wat doe jij om fijn te kunnen slapen?
Slaap lekker!

Dit artikel is gesponsord.

Dit vind je misschien ook leuk

Laat een reactie achter

14 reacties

  • Reply
    Dina
    oktober 14, 2015 at 8:39 am

    Gedachten opschrijven is voor mij zo belangrijk. Anders heb ik dus continu van die “OH JA DIT MOET IK NOG DOEN EN DIT MOET IK NIET VERGETEN”-momenten en dan blijf ik daar continu aan denken. 😛

  • Reply
    Moniek
    oktober 14, 2015 at 9:27 am

    Wat een fijne tips! Ik heb ze echt nodig heb afgelopen nacht zo slecht geslapen!

  • Reply
    manon
    oktober 14, 2015 at 11:52 am

    Fijne tips, ik moet weer eens beginnen om wat eerder mijn apparatuur weg te leggen, vooral mijn telefoon haha

  • Reply
    Sax and the Pretty
    oktober 14, 2015 at 12:45 pm

    Jep…dit werkt echt, maar je moet het inderdaad wel doen! 😉 x

  • Reply
    Nina Simplynspecial
    oktober 14, 2015 at 12:46 pm

    Handige tips meid, wat mij helpt is gewoon even de dag door te spreken met mijn vriend. Even alles bespreken en mijn hoofd leegmaken 🙂

  • Reply
    Marushi
    oktober 14, 2015 at 1:28 pm

    Dankje voor de tips! Die kan ik zeker goed gebruiken!

  • Reply
    Desiree
    oktober 14, 2015 at 1:56 pm

    Wat een handige tips! Die kan ik nu zeker wel gebruiken. Ik merk behoorlijk dat ik de laatste tijd enorm druk ben in mijn hoofd en maar moeilijk inslaap kan komen… Wellicht iets meer dingen opschrijven en alles uit mijn hoofd praten. Thanks!

  • Reply
    Elsbet | La Vie Pure
    oktober 14, 2015 at 2:47 pm

    Fijne tips, mijn ultieme slaapverstoorder is echt mijn gsm en computer, ik moet echt leren om die s’ avonds niet te gebruiken :p

  • Reply
    Eilish (artisticstateofmind)
    oktober 14, 2015 at 5:58 pm

    Ik slaap toch echt beter als ik in bed nog tv kijk! Maar misschien ben ik raar haha

  • Reply
    Tais
    oktober 14, 2015 at 6:12 pm

    Wat een goeie tips! Ik pas er nu al een paar toe, zoals het theetje voor het slapengaan en wat lezen, maar soms zijn die gedachten inderdaad niet te stoppen. Zal ook eens proberen mijn gedachten op te schrijven, misschien helpt het mij ook wel.

  • Reply
    Lisa
    oktober 14, 2015 at 9:11 pm

    Wat een schattig masker! Nu het kouder wordt kan ik sowieso beter slapen!

  • Reply
    Amy
    oktober 14, 2015 at 9:54 pm

    Gedachten opschrijven helpt soms inderdaad heel goed! Even je hoofd leegmaken 🙂 Maar soms merk ik ook dat ik het juist heel relaxed en slaapverwekkend vind om in bed nog even een suf spelletje te doen op mijn telefoon. Verslaafd, haha!

  • Reply
    Shanti
    oktober 19, 2015 at 8:08 pm

    Fijne tips 😀 Ik slaap de laatste paar nachten echt beroerd en Nick ligt ook te spoken. Slaap ik eindelijk, wordt hij weer wakker omdat hij moet plassen ofzo. Echt heel irritant. De perfecte manier voor mij om in slaap te vallen is dan al lezende 🙂

  • Reply
    Sas
    oktober 24, 2015 at 10:35 am

    Goede tips! Lezen voor mij in bed is niks, ik lees altijd zulke spannende boeken dat ik dan door blijf lezen tot een uurtje of 0:00 😉