Eten Recepten Video

Zo haal je het onderste uit de waterkan: 9 tips voor het drinken van meer water (+video)

Een van van mijn doelen voor 2015 is een happy en healthy lifestyle creëren. Vooral op het gebied van eten en sporten werk ik daar hard aan, – met vlagen lukt dat goed – maar genoeg drinken is ook erg belangrijk. Vooral in de lente en zomer drink ik te weinig, – omdat ik dan minder zin heb in XL mokken met thee – terwijl het juist dan extra belangrijk is om genoeg te drinken. Met de warmte verlies je namelijk nog meer vocht. Maar het is natuurlijk altijd belangrijk om genoeg te drinken. Daarom deel ik vandaag 9 tips die je helpen bij het drinken van meer water.

1. Drink uit grote glazen
Het pakken van een glas water kost nou eenmaal heeel veel moeite: eerst opstaan, dan naar de kraan lopen, een glas pakken en het vullen met water. Moeite die iedereen het liefst zo lang mogelijk uit stelt. Wanneer je een extra groot glas pakt hoef je minder vaak te lopen – wel minder goed voor je lichaambeweging – én zit je minder snel zonder water. Vergeet alleen niet je glas te hervullen zodra je het hebt leeggedronken. Als je dit niet doet, komt bovengenoemd uitstelgedrag weer om de hoek kijken en dat is nou net niet de bedoeling.

2. Zet je water in het zicht
Als je dan uiteindelijk toch je glas, fles, karaf, … hebt gevuld met water moet je niet vergeten te drinken. Zorg ervoor dat het water in je zicht staat. Je zult dan eerder geneigd zijn het water ook daadwerkelijk te drinken.

3. Neem altijd een flesje water mee
Neem altijd een flesje water mee, ook al ga je maar een uurtje weg. Zo heb je geen excuus om geen water te drinken, want het is immers binnen handbereik. Geef jezelf een doel: als ik op mijn bestemming ben moet ik het flesje water leeg hebben.

4. Houd bij hoeveel water je drinkt
Je hebt er apps voor, maar je kunt het ook heel makkelijk bijhouden op papier. Ik heb in mijn agenda een gelamineerd kaartje waarop glazen water staan afgebeeld. Als ik één glas water heb leeg gedronken, streep ik er op mijn kaartje ééntje door, zo ga ik door tot ik alle glazen weg heb kunnen strepen. Op deze manier weet ik hoeveel water ik heb gedronken en hoeveel ik nog moet drinken. Voor mij werkt dat super motiverend, omdat ik mijn ‘dagdoel’ graag wil halen. Aan het eind van de dag veeg ik alles weer weg, zodat mijn kaartje weer leeg is voor de volgende dag en hoef ik op die manier niet iedere dag een nieuw kaartje te maken.

5. Drink altijd 3 slokken extra
Drink – nadat je je dorst hebt gelest – altijd drie slokken extra. Voor je het weet zit je aan de 2 liter water per dag.

6. Structuur
Zorg voor structuur wat betreft het drinken van water. Ik zelf drink bijvoorbeeld gelijk als ik ’s ochtends op sta een glas water, daarna drink ik nog een kop thee én het eerste wat ik doe als ik op mijn werk kom, is thee pakken. Zo heb ik voordat de school om 8:30 uur begint toch al zeker 3 glazen leeg gedronken.
Verder probeer ik ook voor iedere maaltijd een glas water te drinken. Dit zorgt ervoor dat het hongergevoel afneemt, – en ik dus niet teveel eet – maar het zorgt ook voor structuur wat betreft drinken. Eten doe je immers ook op ‘vaste’ tijden.
Je kunt ook met jezelf afspreken om na ieder toiletbezoek een glas water te drinken. Zo heb je een vaste structuur én is je lichaam gelijk weer in balans.

7. Waterwekker
Lukt het echt niet om genoeg water te drinken of vergeet je het gewoon? Zet dan ieder uur je wekker om een glas water te drinken.

8. Waterrijk eten
Het vocht dat je lichaam nodig heeft haal je niet alleen uit drinken maar ook uit je eten. Een salade – bijvoorbeeld – zit vol water én wanneer je de vette dressing achterwege laat, bevat het ook niet zoveel calorieën. Maar ook komkommer en watermeloen zijn goede opties. En wat dacht je van bouillon? Bouillion is voornamelijk vocht en zorgt er ook nog eens voor dat je sneller vol zit.

9. Zorg er voor dat drinken leuk is
Last but not least; zorg ervoor dat drinken leuk is. Geef je water smaak door er vers fruit aan toe te voegen, doe het in een leuk glas met een rietje, palmboompje en ijsklontjes. Als dat niet leuk is, weet ik het ook niet meer. En om je nog wat extra inspiratie te geven deel ik in de video – bovenaan dit artikel – 3 healthy fruitwater recepten met je.

Ik doe ontzettend mijn best om bovenstaande tips zelf toe te passen en ook al lukt het me niet altijd om iedere dag genoeg te drinken, het gaat me steeds beter af. Ik hoop dat jij ook wat aan mijn tips hebt. Ik zeg in ieder geval: proost *met een glas water met fruit, een rietje, palmboompje én ijsklontjes*.

Heb jij nog goede tips voor het drinken van genoeg water? 

Dit vind je misschien ook leuk

Laat een reactie achter

10 reacties

  • Reply
    Isabel Cristina
    april 22, 2015 at 9:14 pm

    Wat een leuke en handige tips! Eigenlijk voeg ik nooit een smaakje aan mijn water 🙂

  • Reply
    sammie
    april 23, 2015 at 9:50 am

    Ik wil ook is wat meer water gaan drinken maar ik vind water eigenlijk alleen lekker als het lekker weer is. Nu drink ik gewoon thee overdag en vaak als ik thuis ben frisdrank, zo niet gezond 😉 Ik ga zeker is proberen een fles of kan water te vullen en er dan wat fruit bij te doen, misschien vind ik het dan lekkerder 🙂

  • Reply
    Amy
    april 24, 2015 at 8:18 pm

    Wauw, wat heb je hier veel werk ingestopt… superveel tips én een filmpje! Ik vond je recept met aardbei een hele goede (zou ik nooit bedacht hebben), dus die ga ik deze zomer zeker eens maken! Heel leuk gedaan Evelien! 🙂

    • Reply
      http://www./
      november 13, 2016 at 5:07 pm

      To find out how quickly you can be making money online – even if you’ve never worked online before – just take a moment and click on the link below:

  • Reply
    Anita | mindjoy
    april 25, 2015 at 9:12 am

    Wat een super fijne tips en heerlijke recepten! Ik vind water best lekker en heb de toevoegingen niet altijd nodig. Maar voor de afwisseling is dit idd wel eens prettig! Kleine tip: geluid van je stem is erg zacht vergeleken met de muziek. Maar verder super leuk filmpje!

    • Reply
      Evelien
      april 25, 2015 at 11:11 am

      Dankjewel! Met het geluid zit ik nog te stoeien inderdaad. Mijn bewerkingsprogramma is niet heel ideaal, dus ik had de muziek daarin al heel zacht gezet en mijn stem ‘heel’ hard. Maar dat werkt nog niet helemaal oké. Blijven oefenen ;-). Fijn weekend <3

  • Reply
    Monique | WritingMonique
    april 25, 2015 at 9:38 am

    Wat een goede tips! Ik vind het zo’n goed idee om steeds 3 slokken extra te nemen. Zelf nog nooit aan gedacht! Ga ik zeker proberen!

  • Reply
    De Veganosaurus
    april 25, 2015 at 11:41 am

    Wat heerlijk he, om zo’n karaf gewoon te hebben staan. Krijg meteen een zomergevoel :).

  • Reply
    Kim
    april 25, 2015 at 11:43 am

    Slecht is dat he, weinig drinken. Het is nu alweer bijna 12 uur en heb nog niks gedronken vandaag. Ik ga maar even kijken of ik wat aan je tips heb 🙂 Overal een flesje mee naartoe nemen, vind ik alvast een goede!

  • Reply
    Sas
    april 28, 2015 at 12:23 pm

    Hele fijne tips! Ik drink meer water sinds ik een dopper op werk heb staan. In het zicht 😉